מיתוג קירות וסביבת העבודה הוא השילוב שבין מיתוג החברה לבין עיצוב הפנים של חלל העבודה והמשרדים, והוא תוצר של כמה מגמות עולמיות, שחלו בשנים האחרונות:
- הגברת התחרות בין חברות וגידול במספר המתחרים באותו ענף.
- חיפוש אחר דרכים יצירתיות ופלטפורמות מיתוג מקוריות.
- ניצול סביבת העבודה כפלטפורמה רבת עצמה להעברת מסרים לעובדים, ללקוחות החברה ולמבקרים בחלל העבודה.
- חיפוש אחר בידול בין עסקים, שמספקים מוצרים זהים באיכותם ואף בעיצוב שלהם (המגמה נוצרה בעקבות ריבוי הייצור הסיני, שפגע בבידול המוצרים השונים).
כיצד מיתוג סביבת העבודה מסייע לגייס עובדים איכותיים?
התחרות הגוברת בין החברות מגבירה גם את החיפוש אחר כוח אדם איכותי. הביקוש לעובדים מיומנים עולה, מה שגורם לעובדים להיות בררנים ולחפש גם מקום עבודה שמתאים לכישוריהם, גם שכר שהולם את תרומתם וגם סביבת עבודה שתיחשב עבורם מהנה ואטרקטיבית ככל האפשר. המגמה הזו בולטת במיוחד בענף ההיי – טק, אך ניתן לראות שהיא חודרת אט – אט גם לענפים נוספים במשק.
מההיי – טק למקצועות החופשיים במשק
לקוח של עסק שמספק שירותים, כמו עורך דין, רואה חשבון או רופא שיניים, לא יכול להציג מוצרים שירשימו את הלקוח, אך מיתוג עסקי של המשרד או הקליניקה בעזרת מדבקות קיר, שלטים, משחק בצבעים ומגוון שיטות נוספות יכולים להוות עבור הלקוח אישור לאמינות העסק, לאיכות השירות ולמקצועיות נותני השירותים. עיצוב שכולל את מיתוג העסק נותן ללקוח ביטחון ואת התחושה שהוא נמצא בעסק יציב.
שיווק שפונה לקהל היעד של החברה
מאחר וקירות ממותגים הם אפיק שיווקי לכל דבר, לפני העיצוב והגיית הקונספט חשוב לבחון מיהו קהל היעד, למי אנו רוצים לפנות ומה המסר שאנו מעוניינים להעביר. רק על ידי הגדרות בסיסיות אלו נוכל להפיק את המיטב ממיתוג עסק בסביבת העבודה ולנצל את יתרונותיה באופן מיטבי.
יש לבחון האם אנו פונים לעובדים, ומעוניינים להשריש בהם את ערכי הליבה והחזון של העסק ולחזק את החיבור שלהם למיתוג לעסק, או שאנו פונים ללקוחות ולמבקרים חיצוניים בסביבת העבודה במטרה להשריש את המותג בתודעתם, ליצור עמם קשר רגשי שיחבר אותם אל המותג ולהובילם לרכישה, ביצוע עסקה או הזמנה.
במרכזי פיתוח של חברות היי – טק לדוגמה, בדרך כלל מבקרים מעט מאוד לקוחות, ולכן המסרים יפנו לעובדי החברה. לעומת זאת, במשרד עורכי דין ואנשי מקצוע, המיקוד יהיה באורחי המשרד ובלקוחות פוטנציאליים, שמגיעים לסגור עסקה. המסר כמובן יהיה שונה בכל אחד מהמקרים, ורק לאחר גיבוש קונספט והגדרת המסר העיקרי, מתחילה מלאכת העיצוב.
תהליך העבודה
בשלב הראשון חשוב לי ללמוד את העסק ולהכיר את מכלול השירותים שהוא מעניק ללקוחותיו. מהו קהל היעד, מיהם המתחרים, ומה האג'נדה שהעסק עומד מאחוריה. לאחר ביצוע התחקיר חשוב לי לבחון האם קיים מיתוג חברה ומהי מידת התאמתו למידע שקיבלתי. אם המיתוג הקיים והמידע חופפים, אפשר להתחיל בסיעור מוחות, העלאת רעיונות וגיבוש קונספט. את השלב הזה חשוב לבצע לאחר בחינת סביבת העבודה, כך שהרעיונות יתאימו למבנה ולסדר הארגוני של החברה.
בתום גיבוש הרעיונות, הם עוברים לאישור הלקוח לצורך קבלת הערות וביצוע התאמות.
בשלב הבא המיקוד עובר למסר שאנו רוצים להעביר, החיבור שלו לשפה המיתוגית ואופן השתלבותו בעיצוב חלל העבודה. כאן בוחרים את הצבעים, האיקונים, הפונטים, התאורה והמרקמים ובמקביל הוגים את המסרים המילוליים והעיצובים הגרפיים.
משנים את קו המחשבה
במקרים מסוימים, כשאנשים נכנסים לתהליך החשיבה האסטרטגית לגבי המסרים שהחברה רוצה להעביר, הם מבינים שהמיתוג הקיים של החברה סותר או שאינו מתאים למסרים שהם רוצים להעביר, וכך במקביל לעיצוב ומיתוג סביבת העבודה, הלקוח מחליט ליזום תהליך מיתוג חדש.
זה המקום לציין שכדי שמיתוג סביבת העבודה יהיה אפקטיבי וייגע בלב העובדים והלקוחות כאחד, עליו להיות אותנטי. המשימה החשובה ביותר שתבוצע לפני התהליך היא לבדוק אם ההודעות שאנחנו רוצים להעביר מייצגות את מהות החברה ואת ה-DNA שלה.
אם הקירות יכלו לדבר
על ידי מיתוג שתואם את ערכי החברה ומכוון לקהל היעד כל קיר יכול לספר סיפור שלם. אתם מוזמנים להיכנס לעולם חדש של שיווק עסקי, שחושב מחוץ לקופסה ונותן לכל סביבת עבודה מאפיינים ייחודיים משלה, בדיוק כמו שהעסק שלכם צריך, עם חברת מיתוג לעסקים שחוצה את גבולות המחשבה ופורצת את התודעה!